Op eigenschap zoeken

Uit Auditpedia
Ga naar:navigatie, zoeken

Deze pagina biedt een eenvoudige bladerinteractie voor het vinden van entiteiten met een eigenschap met een bepaalde waarde. Andere beschikbare zoekinteracties zijn de zoekpagina voor pagina-eigenschappen en de querybouwer.

Op eigenschap zoeken

Een lijst van alle pagina's met de eigenschap "Description" met waarde "<span> '''De NBA en de Kamer van Koophandel (KvK) organiseren in januari een online workshop in twee delen over digitaal ondernemen voor mkb-accountants.''' </span>In de workshops delen ondernemers en deskundigen hun kennis en ervaring op het gebied van digitalisering. Onderwerpen die aan bod komen zijn werken in de cloud, maatwerk voor klanten en digitale marketing. De NBA en de KvK willen met de workshops accountants wijzen op de mogelijkheden die digitalisering biedt op het gebied van het werven van nieuwe klanten en klantbehoud, het verhogen van de omzet en productiviteit, verbetering van producten en diensten, en het verbeteren van het bedrijfsimago. De workshops vinden plaats onder leiding van Jan Wietsma, en sprekers zijn onder meer Steven van Belleghem (Nexxworks.com), Femke Hogema (Profit First Professionals BV), Tim Hoogveld (Den Hartog & Hoogveld), Thijs Bosschert (ethisch hacker), Lars Cramer (Phidra Accountants & Adviseurs) en Louis van Garderen (Joinson & Spice). De workshops vinden plaats op 7 en 28 januari, van 16.00 tot 17:30.". Omdat er een beperkt aantal resultaten is, worden ook nabije waarden weergegeven.

Hieronder staan 11 resultaten vanaf #1.

(vorige 20 | volgende 20) (20 | 50 | 100 | 250 | 500) bekijken.


    

Lijst van resultaten

  • De ontwikkeling van het accountantsberoep: belangrijke gebeurtenissen in de afgelopen 20 jaar  + (==Aanleiding en gevolgen Wta== [[Article/Enron|Enron]]==Aanleiding en gevolgen Wta==</br>[[Article/Enron|Enron]] was een Amerikaans energiebedrijf, dat ontstond in 1985 na een fusie tussen Houston Natural Gas en Internorth. Enron was beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE). Het bedrijf groeide in de laatste twee decennia van de 20<sup>e</sup> eeuw enorm en ook de aandelenkoers steeg. Echter, het bleek dat Enron enorme schulden was aangegaan om uitbreidingen te financieren. Deze schulden werden buiten de boeken gehouden door honderden bedrijven op te richten en de schulden daaronder te plaatsen. Hier werd 30 miljard dollar aan schulden in verborgen, die niet werden mee geconsolideerd. </br></br>De bubbel spatte uiteen: Enron ging failliet en miljoenen aandeelhouders werden gedupeerd voor miljarden dollars. Dit leidde tot kritische onderzoeken naar de rol van de '''accountant'''. Op dat moment specifiek de accountants van kantoor Arthur Anderson. Door deze boekhoudfraude werden de bevoegdheden van Arthur Anderson ontnomen, waardoor ook dit accountantskantoor failliet ging.</br></br>Het was onder meer door dit enorme schandaal dat de Sarbanes-Oxley-wet werd geïntroduceerd, hetgeen leidde tot de vorming van de PCAOB.</br></br>Ook in Nederland had dit boekhoudschandaal gevolgen. Samen met incidenten als Ahold, was dit een belangrijke oorzaak voor het vormen van de Wta – [[wet toezicht accountantsorganisaties]] - in 2006. In de Wta is onder meer geregeld dat de [[Article/Autoriteit Financiële Markten|AFM]] toezicht houdt op het accountantsberoep.</br></br>Dit was een belangrijke gebeurtenis voor veel van de ontwikkelingen die in de jaren hierna hebben plaatsgevonden. '"`UNIQ--ref-00000063-QINU`"'<div></br>''<u>De Accountantskamer</u>''</br></br>De versterking van de Wta was een belangrijke aanleiding voor het stroomlijnen van het [[Article/Tuchtrecht|tuchtrecht]] en het versterken van de onafhankelijke positie van het tuchtrecht. Tot op vandaag is de [[Article/De-Accountantskamer|Accountantskamer]] gezeteld in Zwolle. '"`UNIQ--ref-00000064-QINU`"'</br></br>''<u>Scheiding advies en controle en verplichte kantoorroulatie</u>''</br></br>Daarnaast zijn in 2013 in de wet op het accountantsberoep twee bepalingen toegevoegd aan de Wta. Een eerste nieuwe bepaling is het verplichten van een roulatie na 7 jaar. Deze bepaling trad op 1 januari 2016 in werking voor OOB-controles.</br></br>Een tweede bepaling is het verbod om naast controlediensten ook andere werkzaamheden te verrichten voor OOB’s.</br></br>''<u>Onderzoek controledossiers</u>''</br></br>Ook bevat de Wta vanaf 1 januari 2014 de mogelijkheid voor de AFM om kantoorspecifieke bevindingen te rapporteren. Het doel hiervan is om de kwaliteit van de individuele accountantsorganisaties te verbeteren. </br></br>==AFM==</br>Na het aanstellen van de AFM als toezichthouder op accountantsorganisaties, heeft het meerdere rapporten uitgebracht. Zo werd in 2010 een rapport gepubliceerd over de controledossiers van Big 4 kantoren. Hierin werd al geconcludeerd dat de kwaliteit van accountantscontroles fundamenteel beter moest. De AFM concludeerde dat de kwaliteit van de accountantscontrole bij Big 4-kantoren hoog op de agenda staat, maar dat deze nog structureel tekortschoot. </br></br>Accountants zijn volgens de AFM onvoldoende professioneel-kritisch bij de uitvoering van controles. Daarnaast passen ze de normen voor het uitvoeren van accountantscontroles onvoldoende toe. '"`UNIQ--ref-00000065-QINU`"'</br></br>In maart 2013 publiceert de AFM ook een rapport over alle OOB-vergunninghoudende kantoren. Ook hierin is de AFM zeer kritisch. De geconstateerde tekortkomingen liggen in lijn met de tekortkomingen waarover de AFM al had gerapporteerd over de Big 4 in 2010. '"`UNIQ--ref-00000066-QINU`"'</br></br>==Tweede Kamer==</br>Deze zorgwekkende rapporten van de AFM zijn voldoende aanleiding voor de PvdA om een debat aan te vragen over de kwaliteit van de accountantscontroles. Dit debat vindt plaats op 14 mei 2014. Enkele maanden voor “Freaky Thursday”. Henk Nijboer (PvdA) wijst erop dat eerdere maatregelen van de Tweede Kamer, waaronder het splitsen van controle en advies en het verplichten van kantoorroulatie, blijkbaar onvoldoende zijn geweest.</br></br>De Tweede Kamer is er van op de hoogte dat de AFM op dit moment bezig is met een rapport over de Big 4-kantoren. Dit rapport zal in september verschijnen. Naar aanleiding van een motie van Nijboer wordt de regering verzocht om met de accountancysector in gesprek te gaan. Het doel is om de sector zelf met voorstellen te laten komen voor verbeteringen.</br></br>Tevens wordt door de Tweede Kamer aan de regering verzocht om de evaluatie van de Wta naar voren te brengen. Deze opdracht was gegeven aan de Erasmus Universiteit.              </br></br>==Freaky Thursday==</br>Naar aanleiding van de bovengenoemde motie van Henk Nijboer, tijdens het algemeen overleg van mei 2014, stelt de NBA de ''Werkgroep Toekomst Accountantsberoep'' in. Deze werkgroep komt op 25 september 2014 met 53 maatregelen. Ook wel bekend als de 53 maatregelen in het publiek belang. De maatregelen moeten leiden tot een verbetering van kwaliteit, gedrag en cultuur '"`UNIQ--ref-00000067-QINU`"'. Onder meer maatregelen als het invoeren van een [[Article/De beroepseed|beroepseed]] komen hierin voor. Ook stelt deze werkgroep voor om een monitoring commissie in te benoemen. Het doel van deze commissie is om de invoering, werking en de gevolgen van de maatregelen, zoals de werkgroep heeft voorgesteld, te monitoren. De boodschap is dat de beroepsgroep continue en actief kwaliteitsverbetering moet nastreven.</br></br>Tegelijkertijd is de AFM op 25 september 2014 met een rapport gekomen over de kwaliteit van de Big 4-kantoren. Het onderzoek bouwt voort op het onderzoek uit 2010. Accountantskantoren hadden beterschap beloofd en plannen geformuleerd om de kwaliteit te verhogen, als gevolg van het onderzoek in 2014. Echter, de AFM concludeert dat zij dit in de praktijk onvoldoende terug zien. Het aantal wettelijke controles welke de AFM met een onvoldoende beoordeeld, is naar eigen zeggen nog te hoog. '"`UNIQ--ref-00000068-QINU`"'</br></br>Op deze donderdag 25 september verschijnt tevens het rapport van de Erasmus Universiteit over de werking van de Wta. Een conclusie van de evaluatie is dat het vertrouwen in het accountantsberoep is ''gedaald''. '"`UNIQ--ref-00000069-QINU`"' '"`UNIQ--ref-0000006A-QINU`"'</br></br>==Monitoring Commissie Accountancy==</br>Als gevolg van het advies van de Werkgroep Toekomst Accountantsberoep, wordt de Monitoring Commissie Accountancy in juni 2015 opgericht. De doelstelling van deze commissie is om continue verbetering te waarborgen. Waar nodig doet de commissie voorstellen voor aanscherpingen van de (53) maatregelen. In totaal blijft de commissie voor 5 jaar aan. In januari 2020 brengt de commissie haar eindrapport uit. '"`UNIQ--ref-0000006B-QINU`"'</br></br>De commissie rapporteert dat er sprake is van een prestatiekloof, een structureel probleem in de accountancysector. De commissie stelt dat de getroffen maatregelen na vijf jaar nog onvoldoende geborgd zijn en dat de effecten nog onvoldoende zijn aangetoond. '"`UNIQ--ref-0000006C-QINU`"' Daarnaast doet de commissie meerdere aanbevelingen.</br></br>==Cultuur==</br>De cultuur binnen accountantsorganisaties komt ook in deze jaren steeds hoger op de agenda. Marlies de Vries publiceert in 2018, samen met Bas Herrijgers van de [[Article/Young Profs|NBA Young Profs]], een onderzoeksrapport naar de ervaring van young professionals binnen de accountancysector. Hieruit blijkt dat deze young professionals onder enorme werkdruk staan en gemiddeld 60 uur per week werken. Dit wordt veroorzaakt door een tekort in capaciteit, onrealistische planningen en hoge klantverwachtingen. Het is de eerste keer dat de cultuur binnen accountantskantoren dusdanig uitgebreid wordt onderzocht. '"`UNIQ--ref-0000006D-QINU`"'</br></br>==Commissie toekomst accountancysector==</br>In 2018 brengt de AFM wederom een rapport uit. De AFM heeft onderzoek gedaan naar de kwetsbaarheden in de structuur van de accountancysector en concludeert dat voornamelijk in de vraagzijde van de markt, het verdienmodel en het bedrijfsmodel kwetsbaarheden aanwezig zijn. Ook verkent het rapport enkele structurele wijzigingen in de accountancysector. '"`UNIQ--ref-0000006E-QINU`"'</br></br>Het is aanleiding voor de toenmalige minister van Financiën om de [[Commissie Toekomst Accountancysector]] (CTA) in te stellen. Deze commissie gaat op zoek naar welke aanpassingen gewenst zijn om de kwaliteit van wettelijke accountantscontroles duurzaam te borgen. Deze aanbevelingen zullen ter input dienen voor te nemen kabinetsmaatregelen. '"`UNIQ--ref-0000006F-QINU`"'</br></br>Op 30 januari 2020 biedt de CTA haar rapport aan de minister van Financiën aan. De CTA beveelt aan om audit quality indicators (AQI’s) op te zetten, het toezicht op externe accountants volledig te centreren beleggen bij de AFM en om nader onderzoek te doen naar alternatieve structuurmodellen, zoals het joint audit model, audit only model of het intermediair model. '"`UNIQ--ref-00000070-QINU`"' </br></br>Ook rapporteert de CTA dat de cultuurverandering binnen accountantskantoren nog onvoldoende [[Article/Duurzaamheid|duurzaam]] is, welke wel één van de cruciale factoren is voor het verbeteren van de aantrekkelijkheid van het accountantsberoep. '"`UNIQ--ref-00000071-QINU`"'</br></br>==Kabinetsmaatregelen en kwartiermakers==</br>Naar aanleiding van het rapport van de Commissie Toekomst Accountancysector en het rapport van de Monitoring Commissie Accountancy stelt de minister van Financiën, Wopke Hoekstra, twee Kwartiermakers aan. Deze twee kwartiermakers zullen de uitvoering van de aanbevelingen faciliteren, onderzoek doen naar onder meer alternatieve structuurmodellen en samen met de sector AQI’s opstellen. De kwartiermakers zijn aangesteld tot eind 2023 en voeren in dit tijdbestek intensieve gesprekken met de sector, voeren experimenten uit en organiseren rondetafelgesprekken.</br></br>Tevens worden er enkele aanbevelingen, in de vorm van kabinetsmaatregelen, doorgevoerd. Het toezicht op accountantsorganisaties is vanaf 2022 gecentreerd bij de AFM. Verder wordt op dit moment gewerkt aan de Wet Toekomst Accountancysector.</br></br>==Referentielijst==</br>'"`UNIQ--references-00000072-QINU`"'</br></div>Wet Toekomst Accountancysector. ==Referentielijst== '"`UNIQ--references-00000072-QINU`"' </div>)
  • Kennissessie: Wft en de controle van de jaarrekening in de sector asset management  + (<div> '''Deze kennissessie is bedoel<div></br>'''Deze kennissessie is bedoeld voor (openbare) accountants werkzaam bij de kleinere accountantskantoren en accountants werkzaam bij kleinere beleggingsondernemingen / kleinere beheerders van beleggingsinstellingen. Maar ook andere accountants, waaronder interne auditors, en niet-accountants die geїnteresseerd zijn in de kennissessie zijn welkom.'''</br></div>Thema’s van dit webinar zijn de in concept gewijzigde handreiking 1142 en problemen die accountants ervaren bij hun werkzaamheden met de naleving van de wet- en regelgeving door de sector asset management.</br></br>Wet- en regelgeving voor beleggingsinstellingen en -ondernemingen is ingewikkeld en wordt steeds complexer door nieuwe Europese wetgeving. Accountants worden hiermee geconfronteerd bij de controle van jaarrekeningen. Interpretatie en proportionaliteit kunnen vraagstukken bij u oproepen. Ter ondersteuning van de werkzaamheden van de accountant heeft de NBA op 1 maart 2019 Handreiking 1142, 'Specifieke verplichtingen vanuit de toezichtwet- en regelgeving voor de interne auditor en de externe accountant bij (beheerders van) beleggingsinstellingen en beleggingsondernemingen', gepubliceerd. Deze handreiking is opgesteld om specifieke verplichtingen van de interne auditor of externe accountant, zoals de informatie- en meldplicht, uit te leggen en daarmee een kompas te bieden voor de toepassing in de praktijk. De handreiking is inmiddels gewijzigd en een consultatieversie is beschikbaar.</br></br>Tijdens de kennissessie wordt onder andere ingegaan op de wijzigingen in de handreiking, de specifieke probleem- en knelpunten in de controlepraktijk, vragen en antwoorden over praktische toepassingen, vermogensvereisten en ICAAP. Ook gaat een advocaat financieel recht in op knelpunten in de wet- en regelgeving en tuchtuitspraken, en worden de Investment Firms Directive en Regulation, die binnenkort van kracht worden, kort belicht.</br></br>Een interessant programma geeft u weer de mogelijkheid om kennis op te doen van de interpretatie van de regels en hoe accountants hier in de praktijk mee omgaan.els en hoe accountants hier in de praktijk mee omgaan.)
  • Verplichte versus vrijwillige accountantscontrole  + ('''Verplichte versus vrijwillige accountan'''Verplichte versus vrijwillige accountantscontrole'''</br></br>De verplichte controle ontstaat vanuit de wet omdat de onderneming twee op een volgende jaren voldoet aan de [https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/deponeren/jaarrekening-deponeren/waaruit-bestaat-de-jaarrekening/ grootheidscriteria midden of groot bedrijf]. De vrijwillige controle daarentegen ontstaat vaak uit een specifieke keuze van de organisatie. In hoofdlijnen zijn de beide controles hetzelfde van aard. Hierbij is een belangrijk verschil dat de vrijwillige accountantscontrole door elke accountant, [https://www.nba.nl/over-de-nba/lidmaatschap/accountantstitel/ AA en RA], uitgevoerd mag worden. De verplichte wettelijke controle daarentegen mag alleen uitgevoerd worden door een organisatie die in het bezit is van een [https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/doelgroepen/accountantsorganisaties/vergunningaanvraag/procedure/stap2/kwaliteitseisen WTA-vergunning].</br></br>'''Definitie verplichte en vrijwillige controle'''</br></br>De Wet toezicht accountantsorganisaties ([https://wetten.overheid.nl/BWBR0019468/2021-07-01 Wta]) geeft in artikel 1 de volgende definities voor wettelijke en verplichte controles:</br></br>''Een wettelijke controle is een controle van een financiële verantwoording van een onderneming of instelling ten behoeve van het maatschappelijk verkeer, die verplicht is gesteld bij of krachtens de in de bijlage bij deze wet genoemde wettelijke bepalingen.''</br></br>''Een vrijwillige controle is een niet bij of krachtens de wet verplichte controle van financiële verantwoordingen van ondernemingen of instellingen die inhoudelijk overeenkomt met een wettelijke controle.''</br></br>'''Waarom een vrijwillige controle?'''</br></br>Er zijn meerdere redenen waarom een organisatie een vrijwillige controle uit zou willen laten voeren. Dit kan o.a. zijn door:</br></br>*Statutaire bepalingen;</br>*Verplichting vanuit kapitaalverstrekkers, subsidieverstrekkers en/of aandeelhouders;</br>*Voor financierende partijen denk hierbij aan banken; en</br>*Verantwoording afleggen over bepaalde standen of stromen in de jaarrekening.</br></br>'''Werkzaamheden vrijwillige controle'''</br></br>Zoals te lezen in de definitie die de Wta geeft over de vrijwillige controle komt de vrijwillige controle inhoudelijk overeen met de wettelijke controle. Echter kan de samenstelling van de werkzaamheden (gegevensgericht of systeemgericht) anders liggen. Dit komt omdat een organisatie die een vrijwillige controle aanvraagt vaak een beperking heeft in de [https://www.scienta.nl/blog/ao-ib-en-ao-ic-wat-is-het-en-wat-is-het-verschil/ AO/IB] van de organisatie.</br></br>De materialiteit bij een vrijwillige controle kan anders uitpakken dan bij een wettelijke controle. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de interne beheersing en de stakeholders, lees belanghebbende, van de organisatie. Hierdoor kan het zijn dat er meer werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden.</br></br>'''Regelgeving'''</br></br>In beginsel is bij een wettelijke controleplicht titel 9 burgerlijk wetboek 2 van toepassing als verslaggevingskader. In sommige gevallen mag IFRS toegepast worden via een [https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-2/artikel362 combinatieregel]. Bij een vrijwillige controle is geen verplichting tot een specifiek verslaggevingskader.ing tot een specifiek verslaggevingskader.)
  • Het Diamond-model  + (''Het Diamond-model staat voor ‘’Dynamisch''Het Diamond-model staat voor ‘’Dynamische Integrale Aanpak van Mkb ONDernemingsbestuur”. Het model is ontwikkelt om mkb-ondernemers en hun adviseurs middels een laagdrempelig en praktisch kader een structuur te bieden en is daarmee ook een hulpmiddel om hierover te communiceren. Hierbij wordt rekening gehouden met de relevante situationele factoren (contingenties)'''"`UNIQ--ref-0000002A-QINU`"' ''.'' </br></br>==Introductie Diamond-model==</br>Bij goed bestuur in het mkb ligt de focus op performance. Dit in tegenstelling tot corporate governance dat gericht is op het grootbedrijf. Daarbij ligt de focus op compliance.</br></br>De definitie van ‘goed mkb-bestuur’ die voor het Diamond-model wordt gebruikt is als volgt: ''“Goed mkb-bestuur is het door sturen en beheersen realiseren van langetermijnwaardecreatie binnen de onderneming. Hierbij hoort voor het bestuur ook het organiseren van feedback en het afleggen van verantwoording aan stakeholders.’’'' Deze definitie leidt tot vier onderliggende governance-processen, deze zijn vertaald in acht praktische bouwstenen. Deze praktische bouwstenen verschaffen het mkb direct een duidelijk kader om aan de slag te gaan.</br>[[Bestand:Het Diamond-model .jpg|miniatuur]]</br></br>====1. Sturen====</br>Het proces '''sturen''' bevat de bouwstenen: ''strategie'' en ''operationele vormgeving''. Strategievorming en -implementatie zijn essentieel voor goed mkb-bestuur. Het ontbreken van een duidelijke strategie kan leiden tot inconsistent beleid en inconsistente aansturing. Strategische wendbaarheid is belangrijk voor succes op de lange termijn. De omstandigheden kunnen zodanig veranderen dat de strategie aangepast zal moeten worden. Strategie richt zich over het algemeen op de lange termijn, maar dient ook vertaald te worden naar meer op de korte termijn gerichte operationele doelstellingen. Structurele aandacht voor de strategie en de vormgeving hiervan zijn essentieel om de onderneming te laten overleven in een snel veranderende omgeving.</br></br>====2. Beheersen====</br>Het proces '''beheersen''' is waar goed ondernemingsbestuur mee begint en bevat de bouwstenen: ''organisatiestructuur'' en ''informatieverzorging''. Beheersing gaat over het ‘in-control’ zijn van de onderneming. Hiervoor is een organisatiestructuur benodigd die past bij de omvang, ambities en specifieke omstandigheden van de onderneming. Met betrekking tot informatieverzorging is het van essentieel belang  dat tijdige, relevante en correcte informatie wordt verstrekt aan alle belanghebbenden. Zonder goede management informatie en rapportages kunnen de processen '''sturen''', '''organiseren van feedback''' en '''verantwoorden''' niet worden uitgevoerd door het management.</br></br>====3. Organiseren van feedback====</br>Het proces '''organiseren van feedback''' bevat de bouwstenen: ''advies'' ''(ondersteunen)'' en ''tegenkracht'' ''(uitdagen)''. Binnen het mkb zijn er veel minder formele vereisten voor toezicht dan voor het grootbedrijf. Er is echter wel een duidelijke behoefte aan ''advies'' en ''kritische feedback''. Externe adviseurs kunnen een positieve bijdrage leveren aan de bedrijfsresultaten en continuïteit en zijn in een samenleving die de laatste decennia steeds meer  ‘complex, hostile and turbulent’ wordt een noodzaak '"`UNIQ--ref-0000002B-QINU`"'. Dit is het meest vernieuwende aspect van het Diamond-model. </br></br>====4. Verantwoorden====</br>Het proces '''verantwoorden''' bevat de bouwstenen: ''interne belanghebbenden'' en ''externe belanghebbenden''. Hierbij gaat het met name om de betrokkenheid van deze belanghebbenden te verhogen. Meer betrokkenheid kan positieve effecten hebben op de prestaties van de onderneming.</br></br>==Belangstelling voor goed bestuur in het mkb==</br>Nederland heeft geen code of richtlijn voor goed mkb-bestuur. Ondernemers associëren een code met extra regeldruk en bureaucratisering. Hiernaast zijn er nog een aantal andere oorzaken waarom er tot op het heden weinig aandacht is voor goed mkb-bestuur. Ten eerste komt het agency-probleem in veel mindere mate voor in het mkb '"`UNIQ--ref-0000002C-QINU`"'. De oorzaak daarvan is dat  management en eigendom grotendeels in dezelfde hand zijn, vaak met een of meerdere Directeuren Groot Aandeelhouders, DGA’s,. Ten tweede is faillissement een goed opschoningsmechanisme voor kleinere bedrijven. Een klein bedrijf dat stopt is triest voor de betrokkenen maar ontwricht daarmee de samenleving niet. Ten derde maakt de geringere bedrijfsomvang in het mkb het gemakkelijker om overzicht over de onderneming te behouden, bijvoorbeeld door middel van ‘management by walking around’ (direct toezicht). Om deze drie redenen is er minder belangstelling voor goed bestuur in het mkb, in tegenstelling tot bij het grootbedrijf. Daarnaast leidt het professionaliseren van goed bestuur tot extra kosten, een zwaarwegend minpunt voor de DGA '"`UNIQ--ref-0000002D-QINU`"'.</br></br>==Géén ‘one size fits all’-benadering==</br>Het mkb vormt een zeer heterogene groep ondernemingen het is namelijk een groep van uiteenlopende soorten bedrijven '"`UNIQ--ref-0000002E-QINU`"', hierdoor is er geen ‘one size fits all’-benadering. Binnen de contingentiebenadering van het Diamond-model wordt rekening gehouden met de specifieke omstandigheden van de individuele onderneming. Relevante contingenties voor een goed mkb-bestuur zijn: groei- en ambitieniveau, mate van innovatie, sector, persoonlijkheid en gedrag van de DGA en de bedrijfscultuur.</br></br>==Implementatie van het Diamond-model==</br>Het Diamond-model biedt een startpunt van waaruit een ‘evidence based’ praktische implementatie van goed mkb-bestuur verder kan worden ontwikkeld. Dit model biedt een overzichtelijke én gestructureerde manier om goed bestuur bespreekbaar te maken en toe te passen. Een succesvol mkb is cruciaal voor het succes van de Nederlandse economie. Aandacht voor goed mkb-bestuur draagt hier wezenlijk aan bij '"`UNIQ--ref-0000002F-QINU`"'.</br></br>==Referenties==</br>'"`UNIQ--references-00000030-QINU`"'ies== '"`UNIQ--references-00000030-QINU`"')
  • Data-analyse voor gegevensgerichte controle  + ([https://www.nba.nl/wet-en-regelgeving/ged[https://www.nba.nl/wet-en-regelgeving/gedrags-en-beroepsregels/nba-handreiking-1141/ NBA Handreiking 1141] geeft een overzicht van voorwaarden voor het gebruik, en laat zien hoe data-analyse bijdraagt bij het vinden van controle-informatie in alle fasen van de controle. Wat ik wil toevoegen is een top-down-overzicht van methoden en technieken die bij de gegevensgerichte controle kunnen worden ingezet. Hierbij een poging tot classificatie van die methoden en technieken aan de hand van de norm die wordt gebruikt om gegevensgericht te controleren. Ik pretendeer niet dat dit overzicht volledig is, maar wel dat het inzicht geeft in de verschillende soorten methoden en technieken. </br></br>'''Waar is de norm?''' </br></br>Controleren is toetsen aan een norm. Laten we aannemen dat wij een bestand hebben dat te controleren gegevens Y en eventueel daarmee samenhangende gegevens X bevat. Controleren is het vergelijken van Y met een norm Z. Die norm is soms digitaal aanwezig, maar niet altijd. Dan kan je hem buiten de computer zoeken of in de computer proberen te maken. </br></br>'''''Stel: de norm zit in een bestand!''''' </br></br>Als die norm ook in een bestand staat, kunnen we met behulp van auditsoftware Y en Z integraal met elkaar vergelijken. Two, three- and nog meer matches zijn hier voorbeelden van. Het zou vreemd zijn om dat met een steekproef te doen als het integraal kan. Auteurs die stellen dat data-analyse [[Article/Steekproeven|steekproeven]] overbodig maakt, moeten zich realiseren dat dat alleen zo is als de norm in bestandsvorm beschikbaar is. </br></br>Ik vind dat als een accountant integraal kan controleren, hij of zij dat ook zou moeten doen. Die regel, misschien in afgezwakte vorm ('Als een accountant integraal kan controleren en dat niet doet, dient hij of zij aan te geven waarom'), zou in COS 500 niet misstaan. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Want, wie zegt dat dat bestand Z juist en volledig is? We zien dat Y en Z verschillen, maar weten we zeker dat Y moet worden gecorrigeerd en niet Z? Eigenlijk zijn we weer terug bij af, maar nu met Z als controleobject. Maar, misschien is het gemakkelijker om de bruikbaarheid van Z aan te tonen dan de juistheid van Y. Integrale controle lost het probleem op door het te verplaatsen. </br></br>'''''Stel: de norm is niet digitaal beschikbaar!''''' </br></br>''Dan maar een steekproef?'' </br></br>Als de norm Z niet digitaal beschikbaar is, maar ouderwets op papier staat (of in een magazijnlocatie moet worden geteld) dan is een steekproef (sample of documentary evidence) misschien een oplossing. De gewenste onnauwkeurigheid (het verschil tussen de foutkans die de steekproef aangeeft en de werkelijkheid) en onbetrouwbaarheid (de kans dat dat verschil nog groter is) van de steekproef bepalen samen met de vermoedelijke fout de omvang, maar het gevonden aantal fouten kan die onnauwkeurigheid achteraf veranderen. </br></br>Er zijn toepassingen denkbaar waarbij steekproeven niet efficiënt zijn, met name als de vereiste onnauwkeurigheid erg laag is of als de vermoedelijke fout die norm nadert. </br></br>''Of we verzinnen wel een norm?'' </br></br>Veel toepassingen van data-analyse in de controle vallen in deze categorie: de norm Z is niet, of niet op efficiënte wijze, bruikbaar en daarom maken we een norm Z'. Voorbeelden volgen, maar voor die tijd is het belangrijk om te beseffen dat als we Z' in plaats van Z als norm hanteren, er sprake kan zijn van ten onrechte goedkeuren of ten onrechte afkeuren zo lang Z' niet perfect met Z overeenkomt. </br></br><u>Normen op basis van Y zelf (Geauzomofo?)</u> </br></br>De simpelste manier om zelf een norm op te stellen is het kijken naar extreme waarden: uitschieters, uitbijters, of gewoon de grootste en de kleinste uitkomsten. Alles buiten tweemaal de standaarddeviatie wordt vaak als extreem gezien, maar vereist wel een onderliggende Gausse-verdeling: Box and Whiskers-plots (alles buiten de mediaan plus of min anderhalf keer de kwartielafstand) zijn wat complexer, maar zijn ook toepasbaar op niet-symmetrische verdelingen. Ik vind dat deze norm vaker te onpas dan te pas wordt gebruikt. Extreme waarden bestaan nu eenmaal. In een populatie van een "normaal" (Gauss) verdeelde grootheid zou het juist vreemd zijn als er geen vijf procent uitkomsten buiten tweemaal de standaarddeviatie zouden liggen. </br></br>Maar, belangrijker nog is om te beseffen dat plausibiliteit geen juistheid is. Iets dat niet als fout wordt herkend, is nog niet goed omdat we niet zeker weten dat we alle manieren van het herkennen van fouten hebben gebruikt. Benford-analyse is een voorbeeld van het stellen dat gegevens aan een bepaalde kansverdeling (in dit geval een logistische) moeten voldoen. Alleen die gegevens die van die verdeling afwijken hoeven onderzocht te worden. Er blijkt een wiskundig bewijs te bestaan dat niet gemanipuleerde datasets wel, en gefraudeerde datasets niet aan deze verdeling, of welke andere dan ook, voldoen, maar eerlijk gezegd gaat dat artikel mij boven de pet. Inmiddels is de lijst van mogelijke toepassingen van Benford kleiner dan de lijst met toepassingen waar Benford niet bruikbaar is. </br></br>Eigenlijk kan men als data-analist zich hier uitleven op complexiteit: er zijn allerlei vormen van clustering mogelijk, waarbij de populatie wordt opgedeeld in groepen data die binnen elke groep sterk op elkaar lijken, maar tussen de groepen zo veel mogelijk verschillen. De vraag blijft echter of daarmee de onjuiste transacties boven tafel komen: een beetje fraudeur boekt onopvallende transacties, toch? </br></br>Belangrijk bij al deze manieren om uit de te controleren data zelf een norm af te leiden, is dat het een norm is om onjuiste gegevens te identificeren en niet om juiste gegevens te vinden. Ik heb dit ooit GEAUZOMOFO (geautomatiseerd zoeken naar mogelijke fouten) genoemd. In een bestand met geboortedata kun je wel aangeven welke data niet kunnen kloppen (31 februari bijvoorbeeld), maar een datum die niet op die lijst van onmogelijke data staat kan zo niet worden gecontroleerd. Op grond van risicoanalyse bedenkt de accountant wat er fout kan gaan en hoe een onjuiste transactie eruitziet. De data-analist bouwt vervolgens een tool om die fout op te sporen. Maar wanneer heeft de accountant alle fouten gevonden? Die beperking van deze vorm van data-analyse wordt nog weleens over het hoofd gezien, maar COS 500 A52 stelt terecht dat het afwezig zijn van signalen voor onjuistheden nog niet betekent dat de uitkomst klopt. </br></br><u>Normen op basis van (de relatie tussen) Y en X, de overige data</u> </br></br>Een geheel andere aanpak is om een norm te halen uit de relatie tussen Y en X, met de gegevens die horen bij dezelfde waarnemingen als de te controleren data. Ook daarvoor geldt weer dat moet worden vastgesteld dat X correct is. Op basis van hoe wij denken dat X invloed heeft op Y wordt een norm opgesteld voor de juiste waarde van Y. </br></br>Marge-analyse is een eenvoudig voorbeeld daarvan, cijferanalyse kan met behulp van regressie of andere technieken om modellen te schatten uitgroeien tot een zeer complexe uitwerking. Eigenlijk lijkt cijferanalyse wel heel veel op machine learning: de accountant traint een model op gecontroleerde data (X kan dus ook gecontroleerde waarden van Y buiten de huidige controle bevatten) en dat model is de norm voor de te controleren data. Belangrijke vraag bij het gebruiken van een model als norm is dat het model uit te leggen is in bedrijfseconomische termen en of de data X voldoende representatief zijn om als norm voor Y te dienen. Of, anders gezegd: wanneer het model niet meer te begrijpen is, noemen we het een algoritme. Als we de hoop opgeven om het model dat Z' uitspuugt te snappen, wordt het natuurlijk nog belangrijker om zeker te weten dat de data X waarop het model wordt getraind representatief zijn voor de controle op Y.et model wordt getraind representatief zijn voor de controle op Y.)
  • Tijdlijn grondleggers  + (De tekening van onderstaande tabel is ondeDe tekening van onderstaande tabel is onderhanden.</br>{| class="wikitable"</br>|'''Naam'''</br>|'''Periode leven'''</br>|'''Waarom grondlegger?'''</br>|-</br>|[[Article/Luca Pacioli]]</br>|1445-1517</br>|1494 - Dubbel boekhouden</br>|-</br>|[[Article/Pincoffs]]</br>|1827-1911</br>|[[Article/De-fraudeur-waar-het-allemaal-mee-begon]]</br>|-</br>|[[Article/J-G-Ch--Volmer]]</br>|1865-1935</br>|Systematische studie van de accountancy</br>|-</br>|[[Article/Klijnveld]]</br>|1874-1945</br>|Grondlegger KPMG</br>|-</br>|[[Article/Limperg]]</br>|1879-1962</br>|Aartsvader van de Nederlandse accountants – Leer van het gewekte vertrouwen</br>|-</br>|[[Article/Sternheim]]</br>|1885-1940</br>|Leerboek der accountancy</br>|-</br>|[[Article/Arthur-Andersen]]</br>|1885-1947</br>|Accountantsverklaring is eerder het beginpunt dan het eindpunt – Think straight talk straight</br>|-</br>|[[Article/Kraayenhof]]</br>|1899-1945</br>|Structurering regelgeving financiële rapportage</br>|-</br>|[[Article/Van-Dien]]</br>|</br>|1893 – Eerste gevestigde accountant</br>|-</br>|</br>|</br>|1895 – Oprichting [[Article/NivA]]</br>|-</br>|</br>|</br>|1948 – Oprichting [[Article/NOvAA]]</br>|-</br>|</br>|</br>|1967 – Oprichting [[Article/NIVRA]]</br>|-</br>|[[Article/Starreveld]]</br>|1907-1995</br>|Automatisering van administraties</br>|-</br>|[[Article/A-B--Frielink]]</br>|1917-1998</br>|Grondig fundament Administratieve Organisatie</br>|-</br>|[[Article/Hans-Blokdijk]]</br>|1935-2013</br>|Uitgesproken, deskundig en betrokken professional.</br>|-</br>|</br>|</br>|2013 – Oprichting [[Article/NBA]]</br>|-</br>|[[Article/Brenda-Westra]]</br>|1967-2015</br>|Rebel accountant</br>|-</br>|</br>|</br>|</br>|}a-Westra]] |1967-2015 |Rebel accountant |- | | | |})
  • Content hackathon Auditpedia  + ([[Bestand:Auditpedia flyer hackaton.pdf|mi[[Bestand:Auditpedia flyer hackaton.pdf|miniatuur|13 November Content Hackathon Auditpedia]]</br>Op 13 november 2021 vindt de Auditpedia Content Hackathon plaats!</br></br>Met een divers gezelschap van accountants, studenten, docenten en experts gaan we van 10:00 uur tot 22:00 uur content schrijven, brainstormen en een <span lang="NL">goede</span> invulling geven aan Auditpedia. Er zijn presentaties en workshops georganiseerd en verder verzorgen wij muziek, eten en drinken. We maken er graag een (content)feestje van met zijn allen!  </br></br>Draag jij de toekomst van accountancy ook een warm hart toe? Meld je dan aan en werk samen met ons aan het kennisplatform Auditpedia!</br></br>Aanmelden kan via eline.mulders@hu.nl . Indien je een <span lang="NL">team</span> aan wilt melden ontvangen wij graag de namen van alle deelnemers in de groep.   </br></br></br><span lang="NL">''<small>De Content Hackathon vindt plaats in het Vergadercentrum Domstad in Utrecht, gelegen op de Koningsbergerstraat 9 te Utrecht. De locatie is goed bereikbaar met het OV en er is genoeg parkeergelegenheid in de buurt.</small>''</span>ar met het OV en er is genoeg parkeergelegenheid in de buurt.</small>''</span>)
  • Niet-pluis-gevoel  + ('''Niet-Pluis Gevoel is miljoenen waard''''''Niet-Pluis Gevoel is miljoenen waard'''</br></br>Casus Pathé CEO-fraude </br></br>Hoe is het mogelijk dat zowel een algemeen directeur als een financieel directeur meer dan 19 miljoen euro overmaken naar een fraudeursbende? Het overkwam Dertje Meijer en Edwin Slutter tijdens een cyber-crime incident bij bioscoopketen Pathé op 8 maart 2018. Via een gehackt e-mailadres leek het alsof het betaalverzoek kwam van hun ‘baas’, de bestuurder van het Franse hoofdkantoor. Meerdere malen werden ze verzocht om geld over te maken voor de ‘geheime’ overname van een bedrijf in Dubai. Beide Nederlandse topbestuurders twijfelden wel over de gang van zaken maar durfden niet even met de baas te bellen. De reden: het voelde niet pluis maar ze durfden er niet naar te handelen.  </br></br>Het niet-pluis gevoel komt van het werkwoord ‘pluizen’ ofwel plukjes wol ergens van afhalen. Iets voelt niet in orde zelf onbetrouwbaar. Volgens de Autoriteit Financiële Markten mogen Accountants meer vertrouwen op het niet-pluis gevoel. Het vormt een belangrijk onderdeel van de professioneel kritische instelling waarmee de accountant impliciete signalen van fraude opvangt. Dat onbestemde gevoel is dus niet iets om weg te stoppen maar nodigt uit om iets verder uit te pluizen.  </br></br>Er zijn verschillende redenen waarom professionals niet luisteren naar hun onderbuikgevoelens. Binnen de accountancy vormen tijdsdruk en autoriteit de belangrijkste redenen. De druk vaak hoog waardoor mensen onvoldoende tijd hebben om alle informatie te verwerken. Om snel beslissingen te maken vallen mensen daarom terug op generalities. Dat kan tijd schelen, maar kan de accountant ook vatbaar maken voor invloed van fraudeurs. In het boek Influence omschrijft Cialdini zeven generalisaties waarop mensen hun keuzes baseren. Zo stelt een van die regels dat autoriteit ervoor zorgt dat mensen hun eigen intuïties uitschakelen en de opdracht uitvoeren. Zoals in bij Pathé ook is gebeurd. De hiërarchie in het bedrijf was zo sterk dat een email van de baas simpelweg nooit in twijfel wordt getrokken. </br></br>Bij Pathé ontbrak er een cultuur van psychologische veiligheid waarin werknemers hun twijfels durven delen, vragen kunnen stellen of half-affe ideeën uitspreken. Een psychologisch veilige cultuur waarin deze gedragingen zijn genormaliseerd maakt accountants weerbaar tegen invloed van fraudeurs. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om te handelen naar hun niet-pluis gevoel en daardoor meer pki- tonen in hun werkzaamheden. Volg je niet-pluis gevoel, het is miljoenen waard.niet-pluis gevoel, het is miljoenen waard.)
  • Podcast/Talk-about-Audit/4-Lodewijk-Pincoffs  + (Wie is toch die oudere man van het TalkaboWie is toch die oudere man van het Talkaboutaudit-logo? Nou, dat is Lodewijk Pincoffs. </br></br>Iedere zichzelf respecterende accountant kent Pincoffs als de man die, ongewild, mede aan de wieg stond van het accountantsberoep. Dat Pincoffs het brein was achter de ontwikkeling van het Havengebied in Rotterdam is veel minder bekend. Net als de precieze toedracht van de gigantische fraudeaffaire.</br></br>Deze podcast bevat de 'luisterversie' van het gelijknamige artikel in Accountant: </br>https://www.accountant.nl/magazines/accountant-2015-q3/pincoffs-van-miljonair-tot-sigarenboer/q3/pincoffs-van-miljonair-tot-sigarenboer/)
  • Vergadering Afdeling Zuid  + (Meer informatie over deze bijeenkomst volgt ongeveer twee weken voor aanvang van de vergadering.)
  • Digitaal ondernemen voor MKB accountants  + (<div> '''De NBA en de Kamer van Koo<div> </br>'''De NBA en de Kamer van Koophandel (KvK) organiseren in januari een online workshop in twee delen over digitaal ondernemen voor mkb-accountants.''' </br> </br></div>In de workshops delen ondernemers en deskundigen hun kennis en ervaring op het gebied van digitalisering. Onderwerpen die aan bod komen zijn werken in de cloud, maatwerk voor klanten en digitale marketing. </br> </br>De NBA en de KvK willen met de workshops accountants wijzen op de mogelijkheden die digitalisering biedt op het gebied van het werven van nieuwe klanten en klantbehoud, het verhogen van de omzet en productiviteit, verbetering van producten en diensten, en het verbeteren van het bedrijfsimago. </br> </br>De workshops vinden plaats onder leiding van Jan Wietsma, en sprekers zijn onder meer Steven van Belleghem (Nexxworks.com), Femke Hogema (Profit First Professionals BV), Tim Hoogveld (Den Hartog & Hoogveld), Thijs Bosschert (ethisch hacker), Lars Cramer (Phidra Accountants & Adviseurs) en Louis van Garderen (Joinson & Spice). </br> </br>De workshops vinden plaats op 7 en 28 januari, van 16.00 tot 17:30.e workshops vinden plaats op 7 en 28 januari, van 16.00 tot 17:30.)
  • Vergadering Afdeling Zuid  + (Meer informatie over deze bijeenkomst volgt ongeveer twee weken voor aanvang van de vergadering.)
  • Podcast/Talk-about-Audit/4-Lodewijk-Pincoffs  + (Wie is toch die oudere man van het TalkaboWie is toch die oudere man van het Talkaboutaudit-logo? Nou, dat is Lodewijk Pincoffs. </br></br>Iedere zichzelf respecterende accountant kent Pincoffs als de man die, ongewild, mede aan de wieg stond van het accountantsberoep. Dat Pincoffs het brein was achter de ontwikkeling van het Havengebied in Rotterdam is veel minder bekend. Net als de precieze toedracht van de gigantische fraudeaffaire.</br></br>Deze podcast bevat de 'luisterversie' van het gelijknamige artikel in Accountant: </br>https://www.accountant.nl/magazines/accountant-2015-q3/pincoffs-van-miljonair-tot-sigarenboer/q3/pincoffs-van-miljonair-tot-sigarenboer/)
  • Niet-pluis-gevoel  + ('''Niet-Pluis Gevoel is miljoenen waard''''''Niet-Pluis Gevoel is miljoenen waard'''</br></br>Casus Pathé CEO-fraude </br></br>Hoe is het mogelijk dat zowel een algemeen directeur als een financieel directeur meer dan 19 miljoen euro overmaken naar een fraudeursbende? Het overkwam Dertje Meijer en Edwin Slutter tijdens een cyber-crime incident bij bioscoopketen Pathé op 8 maart 2018. Via een gehackt e-mailadres leek het alsof het betaalverzoek kwam van hun ‘baas’, de bestuurder van het Franse hoofdkantoor. Meerdere malen werden ze verzocht om geld over te maken voor de ‘geheime’ overname van een bedrijf in Dubai. Beide Nederlandse topbestuurders twijfelden wel over de gang van zaken maar durfden niet even met de baas te bellen. De reden: het voelde niet pluis maar ze durfden er niet naar te handelen.  </br></br>Het niet-pluis gevoel komt van het werkwoord ‘pluizen’ ofwel plukjes wol ergens van afhalen. Iets voelt niet in orde zelf onbetrouwbaar. Volgens de Autoriteit Financiële Markten mogen Accountants meer vertrouwen op het niet-pluis gevoel. Het vormt een belangrijk onderdeel van de professioneel kritische instelling waarmee de accountant impliciete signalen van fraude opvangt. Dat onbestemde gevoel is dus niet iets om weg te stoppen maar nodigt uit om iets verder uit te pluizen.  </br></br>Er zijn verschillende redenen waarom professionals niet luisteren naar hun onderbuikgevoelens. Binnen de accountancy vormen tijdsdruk en autoriteit de belangrijkste redenen. De druk vaak hoog waardoor mensen onvoldoende tijd hebben om alle informatie te verwerken. Om snel beslissingen te maken vallen mensen daarom terug op generalities. Dat kan tijd schelen, maar kan de accountant ook vatbaar maken voor invloed van fraudeurs. In het boek Influence omschrijft Cialdini zeven generalisaties waarop mensen hun keuzes baseren. Zo stelt een van die regels dat autoriteit ervoor zorgt dat mensen hun eigen intuïties uitschakelen en de opdracht uitvoeren. Zoals in bij Pathé ook is gebeurd. De hiërarchie in het bedrijf was zo sterk dat een email van de baas simpelweg nooit in twijfel wordt getrokken. </br></br>Bij Pathé ontbrak er een cultuur van psychologische veiligheid waarin werknemers hun twijfels durven delen, vragen kunnen stellen of half-affe ideeën uitspreken. Een psychologisch veilige cultuur waarin deze gedragingen zijn genormaliseerd maakt accountants weerbaar tegen invloed van fraudeurs. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om te handelen naar hun niet-pluis gevoel en daardoor meer pki- tonen in hun werkzaamheden. Volg je niet-pluis gevoel, het is miljoenen waard.niet-pluis gevoel, het is miljoenen waard.)
  • Content hackathon Auditpedia  + ([[Bestand:Auditpedia flyer hackaton.pdf|mi[[Bestand:Auditpedia flyer hackaton.pdf|miniatuur|13 November Content Hackathon Auditpedia]]</br>Op 13 november 2021 vindt de Auditpedia Content Hackathon plaats!</br></br>Met een divers gezelschap van accountants, studenten, docenten en experts gaan we van 10:00 uur tot 22:00 uur content schrijven, brainstormen en een <span lang="NL">goede</span> invulling geven aan Auditpedia. Er zijn presentaties en workshops georganiseerd en verder verzorgen wij muziek, eten en drinken. We maken er graag een (content)feestje van met zijn allen!  </br></br>Draag jij de toekomst van accountancy ook een warm hart toe? Meld je dan aan en werk samen met ons aan het kennisplatform Auditpedia!</br></br>Aanmelden kan via eline.mulders@hu.nl . Indien je een <span lang="NL">team</span> aan wilt melden ontvangen wij graag de namen van alle deelnemers in de groep.   </br></br></br><span lang="NL">''<small>De Content Hackathon vindt plaats in het Vergadercentrum Domstad in Utrecht, gelegen op de Koningsbergerstraat 9 te Utrecht. De locatie is goed bereikbaar met het OV en er is genoeg parkeergelegenheid in de buurt.</small>''</span>ar met het OV en er is genoeg parkeergelegenheid in de buurt.</small>''</span>)
  • Tijdlijn grondleggers  + (De tekening van onderstaande tabel is ondeDe tekening van onderstaande tabel is onderhanden.</br>{| class="wikitable"</br>|'''Naam'''</br>|'''Periode leven'''</br>|'''Waarom grondlegger?'''</br>|-</br>|[[Article/Luca Pacioli]]</br>|1445-1517</br>|1494 - Dubbel boekhouden</br>|-</br>|[[Article/Pincoffs]]</br>|1827-1911</br>|[[Article/De-fraudeur-waar-het-allemaal-mee-begon]]</br>|-</br>|[[Article/J-G-Ch--Volmer]]</br>|1865-1935</br>|Systematische studie van de accountancy</br>|-</br>|[[Article/Klijnveld]]</br>|1874-1945</br>|Grondlegger KPMG</br>|-</br>|[[Article/Limperg]]</br>|1879-1962</br>|Aartsvader van de Nederlandse accountants – Leer van het gewekte vertrouwen</br>|-</br>|[[Article/Sternheim]]</br>|1885-1940</br>|Leerboek der accountancy</br>|-</br>|[[Article/Arthur-Andersen]]</br>|1885-1947</br>|Accountantsverklaring is eerder het beginpunt dan het eindpunt – Think straight talk straight</br>|-</br>|[[Article/Kraayenhof]]</br>|1899-1945</br>|Structurering regelgeving financiële rapportage</br>|-</br>|[[Article/Van-Dien]]</br>|</br>|1893 – Eerste gevestigde accountant</br>|-</br>|</br>|</br>|1895 – Oprichting [[Article/NivA]]</br>|-</br>|</br>|</br>|1948 – Oprichting [[Article/NOvAA]]</br>|-</br>|</br>|</br>|1967 – Oprichting [[Article/NIVRA]]</br>|-</br>|[[Article/Starreveld]]</br>|1907-1995</br>|Automatisering van administraties</br>|-</br>|[[Article/A-B--Frielink]]</br>|1917-1998</br>|Grondig fundament Administratieve Organisatie</br>|-</br>|[[Article/Hans-Blokdijk]]</br>|1935-2013</br>|Uitgesproken, deskundig en betrokken professional.</br>|-</br>|</br>|</br>|2013 – Oprichting [[Article/NBA]]</br>|-</br>|[[Article/Brenda-Westra]]</br>|1967-2015</br>|Rebel accountant</br>|-</br>|</br>|</br>|</br>|}a-Westra]] |1967-2015 |Rebel accountant |- | | | |})
  • Data-analyse voor gegevensgerichte controle  + ([https://www.nba.nl/wet-en-regelgeving/ged[https://www.nba.nl/wet-en-regelgeving/gedrags-en-beroepsregels/nba-handreiking-1141/ NBA Handreiking 1141] geeft een overzicht van voorwaarden voor het gebruik, en laat zien hoe data-analyse bijdraagt bij het vinden van controle-informatie in alle fasen van de controle. Wat ik wil toevoegen is een top-down-overzicht van methoden en technieken die bij de gegevensgerichte controle kunnen worden ingezet. Hierbij een poging tot classificatie van die methoden en technieken aan de hand van de norm die wordt gebruikt om gegevensgericht te controleren. Ik pretendeer niet dat dit overzicht volledig is, maar wel dat het inzicht geeft in de verschillende soorten methoden en technieken. </br></br>'''Waar is de norm?''' </br></br>Controleren is toetsen aan een norm. Laten we aannemen dat wij een bestand hebben dat te controleren gegevens Y en eventueel daarmee samenhangende gegevens X bevat. Controleren is het vergelijken van Y met een norm Z. Die norm is soms digitaal aanwezig, maar niet altijd. Dan kan je hem buiten de computer zoeken of in de computer proberen te maken. </br></br>'''''Stel: de norm zit in een bestand!''''' </br></br>Als die norm ook in een bestand staat, kunnen we met behulp van auditsoftware Y en Z integraal met elkaar vergelijken. Two, three- and nog meer matches zijn hier voorbeelden van. Het zou vreemd zijn om dat met een steekproef te doen als het integraal kan. Auteurs die stellen dat data-analyse [[Article/Steekproeven|steekproeven]] overbodig maakt, moeten zich realiseren dat dat alleen zo is als de norm in bestandsvorm beschikbaar is. </br></br>Ik vind dat als een accountant integraal kan controleren, hij of zij dat ook zou moeten doen. Die regel, misschien in afgezwakte vorm ('Als een accountant integraal kan controleren en dat niet doet, dient hij of zij aan te geven waarom'), zou in COS 500 niet misstaan. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Want, wie zegt dat dat bestand Z juist en volledig is? We zien dat Y en Z verschillen, maar weten we zeker dat Y moet worden gecorrigeerd en niet Z? Eigenlijk zijn we weer terug bij af, maar nu met Z als controleobject. Maar, misschien is het gemakkelijker om de bruikbaarheid van Z aan te tonen dan de juistheid van Y. Integrale controle lost het probleem op door het te verplaatsen. </br></br>'''''Stel: de norm is niet digitaal beschikbaar!''''' </br></br>''Dan maar een steekproef?'' </br></br>Als de norm Z niet digitaal beschikbaar is, maar ouderwets op papier staat (of in een magazijnlocatie moet worden geteld) dan is een steekproef (sample of documentary evidence) misschien een oplossing. De gewenste onnauwkeurigheid (het verschil tussen de foutkans die de steekproef aangeeft en de werkelijkheid) en onbetrouwbaarheid (de kans dat dat verschil nog groter is) van de steekproef bepalen samen met de vermoedelijke fout de omvang, maar het gevonden aantal fouten kan die onnauwkeurigheid achteraf veranderen. </br></br>Er zijn toepassingen denkbaar waarbij steekproeven niet efficiënt zijn, met name als de vereiste onnauwkeurigheid erg laag is of als de vermoedelijke fout die norm nadert. </br></br>''Of we verzinnen wel een norm?'' </br></br>Veel toepassingen van data-analyse in de controle vallen in deze categorie: de norm Z is niet, of niet op efficiënte wijze, bruikbaar en daarom maken we een norm Z'. Voorbeelden volgen, maar voor die tijd is het belangrijk om te beseffen dat als we Z' in plaats van Z als norm hanteren, er sprake kan zijn van ten onrechte goedkeuren of ten onrechte afkeuren zo lang Z' niet perfect met Z overeenkomt. </br></br><u>Normen op basis van Y zelf (Geauzomofo?)</u> </br></br>De simpelste manier om zelf een norm op te stellen is het kijken naar extreme waarden: uitschieters, uitbijters, of gewoon de grootste en de kleinste uitkomsten. Alles buiten tweemaal de standaarddeviatie wordt vaak als extreem gezien, maar vereist wel een onderliggende Gausse-verdeling: Box and Whiskers-plots (alles buiten de mediaan plus of min anderhalf keer de kwartielafstand) zijn wat complexer, maar zijn ook toepasbaar op niet-symmetrische verdelingen. Ik vind dat deze norm vaker te onpas dan te pas wordt gebruikt. Extreme waarden bestaan nu eenmaal. In een populatie van een "normaal" (Gauss) verdeelde grootheid zou het juist vreemd zijn als er geen vijf procent uitkomsten buiten tweemaal de standaarddeviatie zouden liggen. </br></br>Maar, belangrijker nog is om te beseffen dat plausibiliteit geen juistheid is. Iets dat niet als fout wordt herkend, is nog niet goed omdat we niet zeker weten dat we alle manieren van het herkennen van fouten hebben gebruikt. Benford-analyse is een voorbeeld van het stellen dat gegevens aan een bepaalde kansverdeling (in dit geval een logistische) moeten voldoen. Alleen die gegevens die van die verdeling afwijken hoeven onderzocht te worden. Er blijkt een wiskundig bewijs te bestaan dat niet gemanipuleerde datasets wel, en gefraudeerde datasets niet aan deze verdeling, of welke andere dan ook, voldoen, maar eerlijk gezegd gaat dat artikel mij boven de pet. Inmiddels is de lijst van mogelijke toepassingen van Benford kleiner dan de lijst met toepassingen waar Benford niet bruikbaar is. </br></br>Eigenlijk kan men als data-analist zich hier uitleven op complexiteit: er zijn allerlei vormen van clustering mogelijk, waarbij de populatie wordt opgedeeld in groepen data die binnen elke groep sterk op elkaar lijken, maar tussen de groepen zo veel mogelijk verschillen. De vraag blijft echter of daarmee de onjuiste transacties boven tafel komen: een beetje fraudeur boekt onopvallende transacties, toch? </br></br>Belangrijk bij al deze manieren om uit de te controleren data zelf een norm af te leiden, is dat het een norm is om onjuiste gegevens te identificeren en niet om juiste gegevens te vinden. Ik heb dit ooit GEAUZOMOFO (geautomatiseerd zoeken naar mogelijke fouten) genoemd. In een bestand met geboortedata kun je wel aangeven welke data niet kunnen kloppen (31 februari bijvoorbeeld), maar een datum die niet op die lijst van onmogelijke data staat kan zo niet worden gecontroleerd. Op grond van risicoanalyse bedenkt de accountant wat er fout kan gaan en hoe een onjuiste transactie eruitziet. De data-analist bouwt vervolgens een tool om die fout op te sporen. Maar wanneer heeft de accountant alle fouten gevonden? Die beperking van deze vorm van data-analyse wordt nog weleens over het hoofd gezien, maar COS 500 A52 stelt terecht dat het afwezig zijn van signalen voor onjuistheden nog niet betekent dat de uitkomst klopt. </br></br><u>Normen op basis van (de relatie tussen) Y en X, de overige data</u> </br></br>Een geheel andere aanpak is om een norm te halen uit de relatie tussen Y en X, met de gegevens die horen bij dezelfde waarnemingen als de te controleren data. Ook daarvoor geldt weer dat moet worden vastgesteld dat X correct is. Op basis van hoe wij denken dat X invloed heeft op Y wordt een norm opgesteld voor de juiste waarde van Y. </br></br>Marge-analyse is een eenvoudig voorbeeld daarvan, cijferanalyse kan met behulp van regressie of andere technieken om modellen te schatten uitgroeien tot een zeer complexe uitwerking. Eigenlijk lijkt cijferanalyse wel heel veel op machine learning: de accountant traint een model op gecontroleerde data (X kan dus ook gecontroleerde waarden van Y buiten de huidige controle bevatten) en dat model is de norm voor de te controleren data. Belangrijke vraag bij het gebruiken van een model als norm is dat het model uit te leggen is in bedrijfseconomische termen en of de data X voldoende representatief zijn om als norm voor Y te dienen. Of, anders gezegd: wanneer het model niet meer te begrijpen is, noemen we het een algoritme. Als we de hoop opgeven om het model dat Z' uitspuugt te snappen, wordt het natuurlijk nog belangrijker om zeker te weten dat de data X waarop het model wordt getraind representatief zijn voor de controle op Y.et model wordt getraind representatief zijn voor de controle op Y.)
  • Het Diamond-model  + (''Het Diamond-model staat voor ‘’Dynamisch''Het Diamond-model staat voor ‘’Dynamische Integrale Aanpak van Mkb ONDernemingsbestuur”. Het model is ontwikkelt om mkb-ondernemers en hun adviseurs middels een laagdrempelig en praktisch kader een structuur te bieden en is daarmee ook een hulpmiddel om hierover te communiceren. Hierbij wordt rekening gehouden met de relevante situationele factoren (contingenties)'''"`UNIQ--ref-0000002A-QINU`"' ''.'' </br></br>==Introductie Diamond-model==</br>Bij goed bestuur in het mkb ligt de focus op performance. Dit in tegenstelling tot corporate governance dat gericht is op het grootbedrijf. Daarbij ligt de focus op compliance.</br></br>De definitie van ‘goed mkb-bestuur’ die voor het Diamond-model wordt gebruikt is als volgt: ''“Goed mkb-bestuur is het door sturen en beheersen realiseren van langetermijnwaardecreatie binnen de onderneming. Hierbij hoort voor het bestuur ook het organiseren van feedback en het afleggen van verantwoording aan stakeholders.’’'' Deze definitie leidt tot vier onderliggende governance-processen, deze zijn vertaald in acht praktische bouwstenen. Deze praktische bouwstenen verschaffen het mkb direct een duidelijk kader om aan de slag te gaan.</br>[[Bestand:Het Diamond-model .jpg|miniatuur]]</br></br>====1. Sturen====</br>Het proces '''sturen''' bevat de bouwstenen: ''strategie'' en ''operationele vormgeving''. Strategievorming en -implementatie zijn essentieel voor goed mkb-bestuur. Het ontbreken van een duidelijke strategie kan leiden tot inconsistent beleid en inconsistente aansturing. Strategische wendbaarheid is belangrijk voor succes op de lange termijn. De omstandigheden kunnen zodanig veranderen dat de strategie aangepast zal moeten worden. Strategie richt zich over het algemeen op de lange termijn, maar dient ook vertaald te worden naar meer op de korte termijn gerichte operationele doelstellingen. Structurele aandacht voor de strategie en de vormgeving hiervan zijn essentieel om de onderneming te laten overleven in een snel veranderende omgeving.</br></br>====2. Beheersen====</br>Het proces '''beheersen''' is waar goed ondernemingsbestuur mee begint en bevat de bouwstenen: ''organisatiestructuur'' en ''informatieverzorging''. Beheersing gaat over het ‘in-control’ zijn van de onderneming. Hiervoor is een organisatiestructuur benodigd die past bij de omvang, ambities en specifieke omstandigheden van de onderneming. Met betrekking tot informatieverzorging is het van essentieel belang  dat tijdige, relevante en correcte informatie wordt verstrekt aan alle belanghebbenden. Zonder goede management informatie en rapportages kunnen de processen '''sturen''', '''organiseren van feedback''' en '''verantwoorden''' niet worden uitgevoerd door het management.</br></br>====3. Organiseren van feedback====</br>Het proces '''organiseren van feedback''' bevat de bouwstenen: ''advies'' ''(ondersteunen)'' en ''tegenkracht'' ''(uitdagen)''. Binnen het mkb zijn er veel minder formele vereisten voor toezicht dan voor het grootbedrijf. Er is echter wel een duidelijke behoefte aan ''advies'' en ''kritische feedback''. Externe adviseurs kunnen een positieve bijdrage leveren aan de bedrijfsresultaten en continuïteit en zijn in een samenleving die de laatste decennia steeds meer  ‘complex, hostile and turbulent’ wordt een noodzaak '"`UNIQ--ref-0000002B-QINU`"'. Dit is het meest vernieuwende aspect van het Diamond-model. </br></br>====4. Verantwoorden====</br>Het proces '''verantwoorden''' bevat de bouwstenen: ''interne belanghebbenden'' en ''externe belanghebbenden''. Hierbij gaat het met name om de betrokkenheid van deze belanghebbenden te verhogen. Meer betrokkenheid kan positieve effecten hebben op de prestaties van de onderneming.</br></br>==Belangstelling voor goed bestuur in het mkb==</br>Nederland heeft geen code of richtlijn voor goed mkb-bestuur. Ondernemers associëren een code met extra regeldruk en bureaucratisering. Hiernaast zijn er nog een aantal andere oorzaken waarom er tot op het heden weinig aandacht is voor goed mkb-bestuur. Ten eerste komt het agency-probleem in veel mindere mate voor in het mkb '"`UNIQ--ref-0000002C-QINU`"'. De oorzaak daarvan is dat  management en eigendom grotendeels in dezelfde hand zijn, vaak met een of meerdere Directeuren Groot Aandeelhouders, DGA’s,. Ten tweede is faillissement een goed opschoningsmechanisme voor kleinere bedrijven. Een klein bedrijf dat stopt is triest voor de betrokkenen maar ontwricht daarmee de samenleving niet. Ten derde maakt de geringere bedrijfsomvang in het mkb het gemakkelijker om overzicht over de onderneming te behouden, bijvoorbeeld door middel van ‘management by walking around’ (direct toezicht). Om deze drie redenen is er minder belangstelling voor goed bestuur in het mkb, in tegenstelling tot bij het grootbedrijf. Daarnaast leidt het professionaliseren van goed bestuur tot extra kosten, een zwaarwegend minpunt voor de DGA '"`UNIQ--ref-0000002D-QINU`"'.</br></br>==Géén ‘one size fits all’-benadering==</br>Het mkb vormt een zeer heterogene groep ondernemingen het is namelijk een groep van uiteenlopende soorten bedrijven '"`UNIQ--ref-0000002E-QINU`"', hierdoor is er geen ‘one size fits all’-benadering. Binnen de contingentiebenadering van het Diamond-model wordt rekening gehouden met de specifieke omstandigheden van de individuele onderneming. Relevante contingenties voor een goed mkb-bestuur zijn: groei- en ambitieniveau, mate van innovatie, sector, persoonlijkheid en gedrag van de DGA en de bedrijfscultuur.</br></br>==Implementatie van het Diamond-model==</br>Het Diamond-model biedt een startpunt van waaruit een ‘evidence based’ praktische implementatie van goed mkb-bestuur verder kan worden ontwikkeld. Dit model biedt een overzichtelijke én gestructureerde manier om goed bestuur bespreekbaar te maken en toe te passen. Een succesvol mkb is cruciaal voor het succes van de Nederlandse economie. Aandacht voor goed mkb-bestuur draagt hier wezenlijk aan bij '"`UNIQ--ref-0000002F-QINU`"'.</br></br>==Referenties==</br>'"`UNIQ--references-00000030-QINU`"'ies== '"`UNIQ--references-00000030-QINU`"')
  • Verplichte versus vrijwillige accountantscontrole  + ('''Verplichte versus vrijwillige accountan'''Verplichte versus vrijwillige accountantscontrole'''</br></br>De verplichte controle ontstaat vanuit de wet omdat de onderneming twee op een volgende jaren voldoet aan de [https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/deponeren/jaarrekening-deponeren/waaruit-bestaat-de-jaarrekening/ grootheidscriteria midden of groot bedrijf]. De vrijwillige controle daarentegen ontstaat vaak uit een specifieke keuze van de organisatie. In hoofdlijnen zijn de beide controles hetzelfde van aard. Hierbij is een belangrijk verschil dat de vrijwillige accountantscontrole door elke accountant, [https://www.nba.nl/over-de-nba/lidmaatschap/accountantstitel/ AA en RA], uitgevoerd mag worden. De verplichte wettelijke controle daarentegen mag alleen uitgevoerd worden door een organisatie die in het bezit is van een [https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/doelgroepen/accountantsorganisaties/vergunningaanvraag/procedure/stap2/kwaliteitseisen WTA-vergunning].</br></br>'''Definitie verplichte en vrijwillige controle'''</br></br>De Wet toezicht accountantsorganisaties ([https://wetten.overheid.nl/BWBR0019468/2021-07-01 Wta]) geeft in artikel 1 de volgende definities voor wettelijke en verplichte controles:</br></br>''Een wettelijke controle is een controle van een financiële verantwoording van een onderneming of instelling ten behoeve van het maatschappelijk verkeer, die verplicht is gesteld bij of krachtens de in de bijlage bij deze wet genoemde wettelijke bepalingen.''</br></br>''Een vrijwillige controle is een niet bij of krachtens de wet verplichte controle van financiële verantwoordingen van ondernemingen of instellingen die inhoudelijk overeenkomt met een wettelijke controle.''</br></br>'''Waarom een vrijwillige controle?'''</br></br>Er zijn meerdere redenen waarom een organisatie een vrijwillige controle uit zou willen laten voeren. Dit kan o.a. zijn door:</br></br>*Statutaire bepalingen;</br>*Verplichting vanuit kapitaalverstrekkers, subsidieverstrekkers en/of aandeelhouders;</br>*Voor financierende partijen denk hierbij aan banken; en</br>*Verantwoording afleggen over bepaalde standen of stromen in de jaarrekening.</br></br>'''Werkzaamheden vrijwillige controle'''</br></br>Zoals te lezen in de definitie die de Wta geeft over de vrijwillige controle komt de vrijwillige controle inhoudelijk overeen met de wettelijke controle. Echter kan de samenstelling van de werkzaamheden (gegevensgericht of systeemgericht) anders liggen. Dit komt omdat een organisatie die een vrijwillige controle aanvraagt vaak een beperking heeft in de [https://www.scienta.nl/blog/ao-ib-en-ao-ic-wat-is-het-en-wat-is-het-verschil/ AO/IB] van de organisatie.</br></br>De materialiteit bij een vrijwillige controle kan anders uitpakken dan bij een wettelijke controle. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de interne beheersing en de stakeholders, lees belanghebbende, van de organisatie. Hierdoor kan het zijn dat er meer werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden.</br></br>'''Regelgeving'''</br></br>In beginsel is bij een wettelijke controleplicht titel 9 burgerlijk wetboek 2 van toepassing als verslaggevingskader. In sommige gevallen mag IFRS toegepast worden via een [https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-2/artikel362 combinatieregel]. Bij een vrijwillige controle is geen verplichting tot een specifiek verslaggevingskader.ing tot een specifiek verslaggevingskader.)
  • Kennissessie: Wft en de controle van de jaarrekening in de sector asset management  + (<div> '''Deze kennissessie is bedoel<div></br>'''Deze kennissessie is bedoeld voor (openbare) accountants werkzaam bij de kleinere accountantskantoren en accountants werkzaam bij kleinere beleggingsondernemingen / kleinere beheerders van beleggingsinstellingen. Maar ook andere accountants, waaronder interne auditors, en niet-accountants die geїnteresseerd zijn in de kennissessie zijn welkom.'''</br></div>Thema’s van dit webinar zijn de in concept gewijzigde handreiking 1142 en problemen die accountants ervaren bij hun werkzaamheden met de naleving van de wet- en regelgeving door de sector asset management.</br></br>Wet- en regelgeving voor beleggingsinstellingen en -ondernemingen is ingewikkeld en wordt steeds complexer door nieuwe Europese wetgeving. Accountants worden hiermee geconfronteerd bij de controle van jaarrekeningen. Interpretatie en proportionaliteit kunnen vraagstukken bij u oproepen. Ter ondersteuning van de werkzaamheden van de accountant heeft de NBA op 1 maart 2019 Handreiking 1142, 'Specifieke verplichtingen vanuit de toezichtwet- en regelgeving voor de interne auditor en de externe accountant bij (beheerders van) beleggingsinstellingen en beleggingsondernemingen', gepubliceerd. Deze handreiking is opgesteld om specifieke verplichtingen van de interne auditor of externe accountant, zoals de informatie- en meldplicht, uit te leggen en daarmee een kompas te bieden voor de toepassing in de praktijk. De handreiking is inmiddels gewijzigd en een consultatieversie is beschikbaar.</br></br>Tijdens de kennissessie wordt onder andere ingegaan op de wijzigingen in de handreiking, de specifieke probleem- en knelpunten in de controlepraktijk, vragen en antwoorden over praktische toepassingen, vermogensvereisten en ICAAP. Ook gaat een advocaat financieel recht in op knelpunten in de wet- en regelgeving en tuchtuitspraken, en worden de Investment Firms Directive en Regulation, die binnenkort van kracht worden, kort belicht.</br></br>Een interessant programma geeft u weer de mogelijkheid om kennis op te doen van de interpretatie van de regels en hoe accountants hier in de praktijk mee omgaan.els en hoe accountants hier in de praktijk mee omgaan.)
  • De ontwikkeling van het accountantsberoep: belangrijke gebeurtenissen in de afgelopen 20 jaar  + (==Aanleiding en gevolgen Wta== [[Article/Enron|Enron]]==Aanleiding en gevolgen Wta==</br>[[Article/Enron|Enron]] was een Amerikaans energiebedrijf, dat ontstond in 1985 na een fusie tussen Houston Natural Gas en Internorth. Enron was beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE). Het bedrijf groeide in de laatste twee decennia van de 20<sup>e</sup> eeuw enorm en ook de aandelenkoers steeg. Echter, het bleek dat Enron enorme schulden was aangegaan om uitbreidingen te financieren. Deze schulden werden buiten de boeken gehouden door honderden bedrijven op te richten en de schulden daaronder te plaatsen. Hier werd 30 miljard dollar aan schulden in verborgen, die niet werden mee geconsolideerd. </br></br>De bubbel spatte uiteen: Enron ging failliet en miljoenen aandeelhouders werden gedupeerd voor miljarden dollars. Dit leidde tot kritische onderzoeken naar de rol van de '''accountant'''. Op dat moment specifiek de accountants van kantoor Arthur Anderson. Door deze boekhoudfraude werden de bevoegdheden van Arthur Anderson ontnomen, waardoor ook dit accountantskantoor failliet ging.</br></br>Het was onder meer door dit enorme schandaal dat de Sarbanes-Oxley-wet werd geïntroduceerd, hetgeen leidde tot de vorming van de PCAOB.</br></br>Ook in Nederland had dit boekhoudschandaal gevolgen. Samen met incidenten als Ahold, was dit een belangrijke oorzaak voor het vormen van de Wta – [[wet toezicht accountantsorganisaties]] - in 2006. In de Wta is onder meer geregeld dat de [[Article/Autoriteit Financiële Markten|AFM]] toezicht houdt op het accountantsberoep.</br></br>Dit was een belangrijke gebeurtenis voor veel van de ontwikkelingen die in de jaren hierna hebben plaatsgevonden. '"`UNIQ--ref-00000063-QINU`"'<div></br>''<u>De Accountantskamer</u>''</br></br>De versterking van de Wta was een belangrijke aanleiding voor het stroomlijnen van het [[Article/Tuchtrecht|tuchtrecht]] en het versterken van de onafhankelijke positie van het tuchtrecht. Tot op vandaag is de [[Article/De-Accountantskamer|Accountantskamer]] gezeteld in Zwolle. '"`UNIQ--ref-00000064-QINU`"'</br></br>''<u>Scheiding advies en controle en verplichte kantoorroulatie</u>''</br></br>Daarnaast zijn in 2013 in de wet op het accountantsberoep twee bepalingen toegevoegd aan de Wta. Een eerste nieuwe bepaling is het verplichten van een roulatie na 7 jaar. Deze bepaling trad op 1 januari 2016 in werking voor OOB-controles.</br></br>Een tweede bepaling is het verbod om naast controlediensten ook andere werkzaamheden te verrichten voor OOB’s.</br></br>''<u>Onderzoek controledossiers</u>''</br></br>Ook bevat de Wta vanaf 1 januari 2014 de mogelijkheid voor de AFM om kantoorspecifieke bevindingen te rapporteren. Het doel hiervan is om de kwaliteit van de individuele accountantsorganisaties te verbeteren. </br></br>==AFM==</br>Na het aanstellen van de AFM als toezichthouder op accountantsorganisaties, heeft het meerdere rapporten uitgebracht. Zo werd in 2010 een rapport gepubliceerd over de controledossiers van Big 4 kantoren. Hierin werd al geconcludeerd dat de kwaliteit van accountantscontroles fundamenteel beter moest. De AFM concludeerde dat de kwaliteit van de accountantscontrole bij Big 4-kantoren hoog op de agenda staat, maar dat deze nog structureel tekortschoot. </br></br>Accountants zijn volgens de AFM onvoldoende professioneel-kritisch bij de uitvoering van controles. Daarnaast passen ze de normen voor het uitvoeren van accountantscontroles onvoldoende toe. '"`UNIQ--ref-00000065-QINU`"'</br></br>In maart 2013 publiceert de AFM ook een rapport over alle OOB-vergunninghoudende kantoren. Ook hierin is de AFM zeer kritisch. De geconstateerde tekortkomingen liggen in lijn met de tekortkomingen waarover de AFM al had gerapporteerd over de Big 4 in 2010. '"`UNIQ--ref-00000066-QINU`"'</br></br>==Tweede Kamer==</br>Deze zorgwekkende rapporten van de AFM zijn voldoende aanleiding voor de PvdA om een debat aan te vragen over de kwaliteit van de accountantscontroles. Dit debat vindt plaats op 14 mei 2014. Enkele maanden voor “Freaky Thursday”. Henk Nijboer (PvdA) wijst erop dat eerdere maatregelen van de Tweede Kamer, waaronder het splitsen van controle en advies en het verplichten van kantoorroulatie, blijkbaar onvoldoende zijn geweest.</br></br>De Tweede Kamer is er van op de hoogte dat de AFM op dit moment bezig is met een rapport over de Big 4-kantoren. Dit rapport zal in september verschijnen. Naar aanleiding van een motie van Nijboer wordt de regering verzocht om met de accountancysector in gesprek te gaan. Het doel is om de sector zelf met voorstellen te laten komen voor verbeteringen.</br></br>Tevens wordt door de Tweede Kamer aan de regering verzocht om de evaluatie van de Wta naar voren te brengen. Deze opdracht was gegeven aan de Erasmus Universiteit.              </br></br>==Freaky Thursday==</br>Naar aanleiding van de bovengenoemde motie van Henk Nijboer, tijdens het algemeen overleg van mei 2014, stelt de NBA de ''Werkgroep Toekomst Accountantsberoep'' in. Deze werkgroep komt op 25 september 2014 met 53 maatregelen. Ook wel bekend als de 53 maatregelen in het publiek belang. De maatregelen moeten leiden tot een verbetering van kwaliteit, gedrag en cultuur '"`UNIQ--ref-00000067-QINU`"'. Onder meer maatregelen als het invoeren van een [[Article/De beroepseed|beroepseed]] komen hierin voor. Ook stelt deze werkgroep voor om een monitoring commissie in te benoemen. Het doel van deze commissie is om de invoering, werking en de gevolgen van de maatregelen, zoals de werkgroep heeft voorgesteld, te monitoren. De boodschap is dat de beroepsgroep continue en actief kwaliteitsverbetering moet nastreven.</br></br>Tegelijkertijd is de AFM op 25 september 2014 met een rapport gekomen over de kwaliteit van de Big 4-kantoren. Het onderzoek bouwt voort op het onderzoek uit 2010. Accountantskantoren hadden beterschap beloofd en plannen geformuleerd om de kwaliteit te verhogen, als gevolg van het onderzoek in 2014. Echter, de AFM concludeert dat zij dit in de praktijk onvoldoende terug zien. Het aantal wettelijke controles welke de AFM met een onvoldoende beoordeeld, is naar eigen zeggen nog te hoog. '"`UNIQ--ref-00000068-QINU`"'</br></br>Op deze donderdag 25 september verschijnt tevens het rapport van de Erasmus Universiteit over de werking van de Wta. Een conclusie van de evaluatie is dat het vertrouwen in het accountantsberoep is ''gedaald''. '"`UNIQ--ref-00000069-QINU`"' '"`UNIQ--ref-0000006A-QINU`"'</br></br>==Monitoring Commissie Accountancy==</br>Als gevolg van het advies van de Werkgroep Toekomst Accountantsberoep, wordt de Monitoring Commissie Accountancy in juni 2015 opgericht. De doelstelling van deze commissie is om continue verbetering te waarborgen. Waar nodig doet de commissie voorstellen voor aanscherpingen van de (53) maatregelen. In totaal blijft de commissie voor 5 jaar aan. In januari 2020 brengt de commissie haar eindrapport uit. '"`UNIQ--ref-0000006B-QINU`"'</br></br>De commissie rapporteert dat er sprake is van een prestatiekloof, een structureel probleem in de accountancysector. De commissie stelt dat de getroffen maatregelen na vijf jaar nog onvoldoende geborgd zijn en dat de effecten nog onvoldoende zijn aangetoond. '"`UNIQ--ref-0000006C-QINU`"' Daarnaast doet de commissie meerdere aanbevelingen.</br></br>==Cultuur==</br>De cultuur binnen accountantsorganisaties komt ook in deze jaren steeds hoger op de agenda. Marlies de Vries publiceert in 2018, samen met Bas Herrijgers van de [[Article/Young Profs|NBA Young Profs]], een onderzoeksrapport naar de ervaring van young professionals binnen de accountancysector. Hieruit blijkt dat deze young professionals onder enorme werkdruk staan en gemiddeld 60 uur per week werken. Dit wordt veroorzaakt door een tekort in capaciteit, onrealistische planningen en hoge klantverwachtingen. Het is de eerste keer dat de cultuur binnen accountantskantoren dusdanig uitgebreid wordt onderzocht. '"`UNIQ--ref-0000006D-QINU`"'</br></br>==Commissie toekomst accountancysector==</br>In 2018 brengt de AFM wederom een rapport uit. De AFM heeft onderzoek gedaan naar de kwetsbaarheden in de structuur van de accountancysector en concludeert dat voornamelijk in de vraagzijde van de markt, het verdienmodel en het bedrijfsmodel kwetsbaarheden aanwezig zijn. Ook verkent het rapport enkele structurele wijzigingen in de accountancysector. '"`UNIQ--ref-0000006E-QINU`"'</br></br>Het is aanleiding voor de toenmalige minister van Financiën om de [[Commissie Toekomst Accountancysector]] (CTA) in te stellen. Deze commissie gaat op zoek naar welke aanpassingen gewenst zijn om de kwaliteit van wettelijke accountantscontroles duurzaam te borgen. Deze aanbevelingen zullen ter input dienen voor te nemen kabinetsmaatregelen. '"`UNIQ--ref-0000006F-QINU`"'</br></br>Op 30 januari 2020 biedt de CTA haar rapport aan de minister van Financiën aan. De CTA beveelt aan om audit quality indicators (AQI’s) op te zetten, het toezicht op externe accountants volledig te centreren beleggen bij de AFM en om nader onderzoek te doen naar alternatieve structuurmodellen, zoals het joint audit model, audit only model of het intermediair model. '"`UNIQ--ref-00000070-QINU`"' </br></br>Ook rapporteert de CTA dat de cultuurverandering binnen accountantskantoren nog onvoldoende [[Article/Duurzaamheid|duurzaam]] is, welke wel één van de cruciale factoren is voor het verbeteren van de aantrekkelijkheid van het accountantsberoep. '"`UNIQ--ref-00000071-QINU`"'</br></br>==Kabinetsmaatregelen en kwartiermakers==</br>Naar aanleiding van het rapport van de Commissie Toekomst Accountancysector en het rapport van de Monitoring Commissie Accountancy stelt de minister van Financiën, Wopke Hoekstra, twee Kwartiermakers aan. Deze twee kwartiermakers zullen de uitvoering van de aanbevelingen faciliteren, onderzoek doen naar onder meer alternatieve structuurmodellen en samen met de sector AQI’s opstellen. De kwartiermakers zijn aangesteld tot eind 2023 en voeren in dit tijdbestek intensieve gesprekken met de sector, voeren experimenten uit en organiseren rondetafelgesprekken.</br></br>Tevens worden er enkele aanbevelingen, in de vorm van kabinetsmaatregelen, doorgevoerd. Het toezicht op accountantsorganisaties is vanaf 2022 gecentreerd bij de AFM. Verder wordt op dit moment gewerkt aan de Wet Toekomst Accountancysector.</br></br>==Referentielijst==</br>'"`UNIQ--references-00000072-QINU`"'</br></div>Wet Toekomst Accountancysector. ==Referentielijst== '"`UNIQ--references-00000072-QINU`"' </div>)