Sjabloon:Uitleg

Uit Auditpedia
Ga naar:navigatie, zoeken

Tutorial 1: Aanvragen account en inloggen

Aanvragen account

Stappen

  1. Ga naar auditpedia.nl en klik op de link “Registreren”.
    Deze link staat rechts bovenaan de pagina. Het klikken op deze link brengt je naar de pagina “Account aanvragen”.

  2. Voorzie het formulier van je naam en e-mailadres.
    Registreer hier met een bestaand e-mailadres.

  3. Vink het vakje “Word een kandidaat administrator” aan of uit.
    Wanneer je een administrator wordt, krijg je meer rechten binnen de Auditpedia portalen en artikelen, zoals beslissingen maken en artikelen aanpassen.

  4. Klik op de knop “Verzenden”.
    Als je velden niet hebt ingevuld, dan krijg je een melding met de vraag om deze velden alsnog in te vullen. Nadat alle velden van het formulier ingevuld zijn, kun je de aanvraag succesvol versturen door op de knop “Verzenden” te drukken. Hierna volgt de melding “Mail sent successfully”.

  5. Het Audipedia-team beoordeelt de aanvraag en maakt bij goedkeuring van de aanvraag een account voor je aan.
    Je ontvangt daarna een e-mail met de volgende tekst:
    Iemand heeft een account voor uw e-mailadres op auditpedia (<https://auditpedia.nl/index.php/Main_Page>) aangemaakt genaamd "Naam", met wachtwoord "Randompassword".
    Meld u aan en wijzig uw wachtwoord.

Inloggen

Stappen

  1. Ga naar auditpedia.nl en klik op de link “Inloggen”.
    Deze link staat rechts bovenaan de pagina. Het klikken op deze link brengt je naar de pagina “Aanmelden”.

  2. Als je voor de eerste keer inlogt:
    1. Vul je gebruikersnaam en tijdelijke wachtwoord in.
      Na het aanvragen van je account - en de goedkeuring daarvan - heb je via e-mail een tijdelijk wachtwoord ontvangen. Vul dat wachtwoord hier in.
    2. Vink het vakje “Aangemeld blijven” aan of uit.
    3. Klik op de knop “Aanmelden”.
      Je ziet de volgende boodschap:
      U bent aangemeld met een tijdelijk code die u per e-mail hebt ontvangen. Om het aanmelden te voltooien moet u hier een nieuw wachtwoord instellen:
    4. Vul een nieuw wachtwoord in bij de velden “Nieuw wachtwoord:” en “Herhaling nieuwe wachtwoord:”.
      Zorg bij het maken van je nieuwe wachtwoord, dat je de gebruikersnaam en het wachtwoord niet vergeet.
    5. Klik op de knop “Doorgaan met aanmelden”.
      Gefeliciteerd! Je bent nu ingelogd!

  3. Als je al eerder hebt ingelogd op Auditpedia:
    1. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in.
    2. Vink het vakje “Aangemeld blijven” aan of uit.
    3. Klik op de knop “Aanmelden”.
      Gefeliciteerd! Je bent nu ingelogd!

Tutorial 2: Artikelen aanmaken

Stappen

  1. Ga naar de pagina “Artikelen overzicht”.
    Op deze pagina vind je een overzicht van alle artikelen die zich binnen Auditpedia bevinden. De artikelen zijn geordend onder zogenaamde ‘Portalen’. Auditpedia heeft al een aanzienlijk aantal artikelen, je kunt deze bestaande artikelen actualiseren en verbeteren óf zelf nieuwe artikelen toevoegen.

  2. Klik op de knop “Nieuw artikel” rechts bovenaan de pagina “Artikelen overzicht”.

  3. Voer de titel van het artikel in dat je wilt gaan maken, om te controleren of het al bestaat in Auditpedia.
    1. Als het artikel al bestaat, dan hoef je geen nieuw artikel te maken. Je krijgt dan de vraag of je het artikel wilt bewerken. Er verschijnt een link die je naar het bestaande artikel brengt.
    2. Als het artikel nog niet bestaat dan kun je het aanmaken.
      Vul het formulier “Maak artikel” in met:
      De titel van het artikel en het portaal waarbij het artikel past.
      Selecteer een of meer portalen uit de lijst om het portaalveld in te vullen.

  4. Klik op de knop “Opslaan”.
    Gefeliciteerd. Je hebt zojuist een nieuw artikel aangemaakt.

Tutorial 3: Artikelen bewerken

Stappen:

De inhoud van Auditpedia is gebaseerd op de bijdrage van de gebruikers. Laten we kijken hoe je deze artikelen kunt actualiseren en verbeteren!

  1. Zoek een artikel via de zoekfunctie OF

  2. Gaan naar de pagina “Artikelen overzicht”.
    Hier kun je een artikel zoeken dat je wilt bewerken.

  3. Klik op het artikel dat je wilt bewerken.
    De link brengt je naar de pagina met het betreffende artikel.

  4. Klik op de knop “Bewerken” rechts bovenaan de pagina van het artikel.
    Hiermee kom je in de bewerk-modus. Wees niet bang om op deze knop te drukken en een artikel te bewerken.

  5. Klik op de knop “Opslaan” rechts onderaan de pagina om de bewerkingen te publiceren.
    Gefeliciteerd! Je hebt zojuist een artikel bewerkt.

Tutorial 4: De Basics van de VisualEditor

Om Auditpedia artikel pagina’s aan te maken gebruiken we binnen Auditpedia een zogenaamde ‘visual editor’ om de artikelen aan te passen. De VisualEditor lijkt op een tekstverwerkingsprogramma en is een WYSIWYG-editor (What-You-See-Is-What-You-Get). Het gebruik ervan is gemakkelijk door het gebruik van toolbars en pop-up interfaces. In deze tutorial leggen we kort de basisbeginselen van de VisualEditor uit.

Stappen:

  1. Toolbar
    1. In sommige velden van het formulier, zoals “Samenvatting” en “Externe links”, is de VisualEditor toolbar verborgen totdat je erop klikt. Als je erop klikt dan zie je de toolbar verschijnen aan de onderzijde van het tekstveld.
    2. In het veld “Artikel” van het formulier, verschijnt de VisualEditor toolbar altijd bovenaan het tekstveld.

  2. Opmaak van de tekst
    1. “Alinea” pull-down-menu: met dit menu verander je de opmaak van een paragraaf. Om de stijl van een paragraaf aan te passen zet je de cursor in de paragraaf en selecteer je een item uit het pull-down-menu.
      Kies de stijl “Kopje” om een kop toe te voegen.
      Kies de stijl “Onderkop 1” om een onderkop toe te voegen.
      De normale tekstopmaak is “Alinea”.
    2. Je kunt de tekst op een aantal manieren opmaken. Je kunt de tekst bijvoorbeeld vet gedrukt (vet, V) of cursief (cursief, C) maken.
    3. Als je op de A klikt, dan opent een menu met additionele opmaakopties, zoals onderstrepen (A), superscript (x2) en subscript (x2). Deze opmaakt wordt toegepast op geselecteerde stukken tekst.
    4. Je kunt ook gebruik maken van opsommingstekens of de opmaak van een bestaande lijst aanpassen. Er zijn twee soorten opsommingstekens: bullet-points en nummering.
    5. Je kunt tabellen invoegen en aanpassen.
    6. Tenslotte, bevat het Ω menu nog speciale tekens.
      Tip! Als je in het veld “Artikel” werkt, dan blijft de bewerkingsbalk altijd aan de bovenzijde van het scherm staan.

Tutorial 5: Toevoegen afbeeldingen

Je kunt afbeeldingen toevoegen tijdens het schrijven/aanpassen van een artikel. Je kunt afbeeldingen gebruiken die al beschikbaar zijn in Auditpedia, maar je kunt ook zelf afbeeldingen uploaden. Nadat de afbeelding is geüpload kan het beeldmateriaal in meerdere artikelen worden gebruikt.

Stappen:

  1. Klik op het menu “Invoegen” menu op de VisualEditor toolbar, en selecteer de optie “Afbeeldingen en Media” (een icoontje met bergen).
    Na het klikken opent er een dialoog vakje dat je in staat stelt om files te uploaden.

  2. Je kunt een nieuwe file uploaden door te klikken op de knop “Uploaden”.
    Klik op de knop “Uploaden” en selecteer een file op je computer, of sleept de file naar de box. Je moet het vakje “Dit is mijn eigen werk” aanvinken en daarna klikken op de knop “Uploaden”.
    Je moet hier een beschrijving toevoegen zodat andere mensen die werken aan Auditpedia weten waarop het beeldmateriaal betrekking heeft en het op die manier wellicht opnieuw kunnen gebruiken. Deze beschrijving mag gedetailleerder zijn dan wat je zou toewijzen aan de afbeelding in het artikel (deze tekst zie je niet in het artikel zelf).
    Als je op “Opslaan” klikt wordt het beeld opgeslagen in Auditpedia, waarna het kan worden gebruikt in de artikelen.

  3. Toevoegen van informatie aan een afbeelding en het aanpassen van de instellingen.
    Nadat een nieuwe afbeelding is geüpload, of een bestaande afbeelding is geselecteerd, opent er een nieuw dialoogvak. Hierin kun je een bijschrift toevoegen en aanpassen. Een goed bijschrift zorgt ervoor dat duidelijk is, voor de lezers, wat de afbeelding weergeeft. Net als de hoofdtekst, kan ook het bijschrift links en tekstopmaak bevatten.
    “Alternatieve tekst” wordt gebruikt om de inhoud te beschrijven van een afbeelding welke een oogafwijking hebben en hiervoor een tekst lezer gebruiken bij het lezen van websites.

  4. Het instellen van verschillende afbeelding parameters in het “Geavanceerd" instellingen venster.
    Het venster “Geavanceerd" instellingen bevat additionele parameters, deze bevatten onder de uitlijning, soort van weergave en het formaat van de afbeelding.

  5. Klik op “Wijzigingen toepassen” om de wijzigingen door te voeren en terug te keren naar de bewerkingspagina.

  6. Invoegen van een afbeelding dat al in Auditpedia aanwezig is, door het gebruik van de zoekfunctie “Zoeken”.
    Wanneer je in het dialoog vakje bent “Afbeeldingen en Media” klik op “Zoeken” om te zoeken naar beeldmateriaal binnen Auditpedia. Om een file te kiezen kun je op de ‘miniatuur’ klikken en daarna op “Deze afbeelding gebruiken”.

  7. Opties voor additionele aanpassingen.
    Om de instellingen van een reeds geplaatste afbeelding aan te passen kun je er dubbel op klikken. Dit opent het instellingen venster van de afbeelding.
    Hiernaast kun je ook de formaat aanpassen door op de afbeelding te klikken en dan het ‘formaat wijzigen’ icoontje te bewegen (de dubbelzijdige pijl op de hoek van het plaatje). Je kunt ook de afbeelding zelf naar boven of beneden slepen in de tekst.

Tutorial 6: Toevoegen van links

Stappen:

  1. Klik op het icoontje van “Koppeling” (de kettingschakels) in de navigatiebalk, of gebruik de shortcut Ctrl+K op je PC (of ⌘ Command+K op een Mac).
    Als je tekst selecteert en daarna op het “Koppeling” icoontje klikt, dan wordt deze tekst gebruikt voor het maken van de link. Als je alleen een woord wilt gebruiken, dan kun je de muis in dit woord plaatsen en op het “Koppeling” icoontje klikken.

  2. Toevoegen van links binnen Auditpedia.
    Om naar een pagina binnen Audipedia te linken, kies je de “Auditpedia” tab, en vervolgens typ je in het tekstvak de titel van de Auditpedia-pagina. Bijvoorbeeld om naar een artikelpagina te gaan typ je: Article/. De VisualEditor toont gedurende het typen de beschikbare artikelen in Auditpedia met deze letters.

  3. Toevoegen van oranje links in Auditpedia-artikelen om aan te geven dat die pagina’s nog niet bestaan, maar wel nog kunnen worden ontwikkeld.
    Als je dus werkt aan een artikel en vindt dat sommige onderwerpen in jouw artikel een nadere behandeling verdienen, dan kun je een oranje link toevoegen. Klik daarvoor op het “Koppelinlg” icoontje en kies de “Auditpedia” knop. Je moet hier eerst “Article/” typen, gevolgd door de naam van het artikel dat nog kan worden aangemaakt.
    Bijvoorbeeld: Article/FutureArticle

  4. Invoegen externe links
    Om naar een externe webpagina etc. te linken, kies “Uitwendige pagina” en type/plak een URL in het tekstvak. Klink daarna op “Invoegen”.
    Externe links zien er zo uit: [1] Als je dit niet wilt, dan kun je op de knop “Label toevoegen” klikken om deze tekst te veranderen. Als je wilt dat niet de hele URL zichtbaar is na het aanpassen, klik dan op de knop “Tekst wijzigen” en typ een label wat bij de link past.

  5. Druk op ↵ Enter om het proces van links toevoegen af te ronden.
    Na afronding verschijnt de link onmiddellijk in de VisualEditor. Maar let ook hier op dat daarna ook nog de pagina moet worden opgeslagen door op de knop “Opslaan” te klikken, rechts onderaan aan het formulier.

  6. Om een link aan te passen of te verwijderen klik je ergens op de tekst van de link.
    Het wijzigingsscherm verschijnt. Je kunt hier wijzigingen aan de link toepassen zoals: Waar de link naartoe gaat, hoe de link is benoemd of de tekst van de link. Je kunt de link ook in zijn geheel verwijderen door op de knop “Verwijderen” te klikken, rechts boven in het dialoogvenster.

Tutorial 7: Toevoegen van referenties

Referenties toevoegen

Stappen:

  1. Plaats de cursor op de plek waar je een referentie wil invoegen.

  2. Klik op de knop “cite” in de toolbar, waardoor een dropdown-menu wordt geopend.

  3. Selecteer the option “Basis” om een enkele referentie toe te voegen.
    Het klikken op de optie "Basis" binnen het "Cite" dropdown-menu, opent een dialoogvak waarin je de details van de referentie kunt plaatsen.

  4. Schrijf of plak de referentie in het formulier.
    In de “referentie-editor” kun je de referentie toevoegen, formatteren en een link toevoegen indien gewenst.

Referenties aanpassen

Stappen:

  1. Klik op het [nummer] van de referentie in de tekst om de referentie aan te passen.
    Er verschijnt een dialoogvak.

  2. Klik op de knop “Bewerken” om de refentie-editor te openen.
    In de referentie-editor kun je de informatie aanpassen in de velden.

  3. Klik op “Wijzigingen toepassen” als je klaar bent met aanpassen.
    Vergeet niet daarna de wijzigingen op te slaan in het document zelf!

Referentielijst

Als er nog geen referentielijst aanwezig is, dan moet worden aangegeven dat de referentielijst moet worden getoond.

Stappen:

  1. Voeg, indien nodig, de Kopje “Referenties”, toe aan het einde van “Artikel”.
    (Als dit er nog niet is)

  2. Klik op de knop “cite” in de toolbar.

  3. Kies de optie “Referentielijst” uit het dropdown-menu (het icoontje met de drie boeken).
    Door het klikken op “Referentielijst” verschijnt de lijst met referenties automatisch op de gekozen plek.
    Vergeet niet je aanpassingen op te slaan in het document!